Участь ДонНТУ в міжнародному проекті «Прогресивне управління університетом» (м. Брно, Чеська Республіка): друга тижнева сесія

20-3-2018    Міжнародне співробітництво   213   

З грудня 2017 року ДонНТУ долучився до проекту «Прогресивне управління університетом», ініціаторами якого виступили Університет Томаша Ґарріга Масарика (м. Брно, Чеська Республіка) та Асоціація з міжнародних відносин (Чеська Республіка) за підтримки Чеської агенції з розвитку, Американської Ради з міжнародної освіти та Проекту сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP). До проекту залучено 25 провідних українських університетів, серед яких три переміщених, у тому числі – ДонНТУ. На початку грудня відбулася перша тижнева сесія у м. Брно, яка була присвячена інтернаціоналізації діяльності університетів.

Друга сесія відбулася у період з 26 лютого по 3 березня 2018 року на базі Центру дослідницьких інститутів і докторських студій (CVIDOS) та Реєстру мистецьких творів (РМТ) Педагогічного факультету Університету Т. Гарріга Масарика. Сессія була присвячена ознайомленню із стандартами забезпечення якості у європейському просторі вищої освіти та організацією внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти університету. Участь у другій сесії від ДонНТУ взяв перший проректор Леонід Бачурін.

Впродовж тижня українська делегація взяла участь у низці практичних семінарів, які проводили провідні фахівці та керівники Педагогічного факультету Університету Масарика. Перший день сесії було присвячено ознайомленню із системою освіти у Чеській Республіці, історією її реформування, сучасним станом та викликами, які постають перед нею. Окрему увагу Петр Черніковски, директор відділу з питань якості Університету Масарика, приділив питанням управління та оцінки академічної якості, підтримці процесів акредитації освітніх програм, методичної підтримки створення, розвитку та оцінювання освітніх програм. Жвавий інтерес учасників викликали нормативно-правові та організаційно-фінансові аспекти чеської системи освіти, аналоги яких наразі запроваджуються в Україні. Серед актуальних питань стали такі: ступенева середня освіта, акредитація закладів вищої освіти незалежною агенцією, працевлаштованість випускників – як один з основних якісних показників діяльності університету. Учасники семінару активно обговорювали питання фінансування закладів вищої освіти з окремих фондів, а саме базове фінансування, соціальний фонд, фонд розвитку та фонд державної цільової підтримки.

Наступного дня відбулося знайомство з діяльністю Центру кар’єри. В центрі уваги були питання проведення маркетингових досліджень, організації професійної практики студентів, сприяння працевлаштуванню, організації взаємодії із роботодавцями. Ведучою семінару була Андреа Спокова – дизайнер подій, модератор та радник з питань кар’єри. 9 факультетів Університету Масарика готують щороку близько 9000 фахівців. Для сприяння їх працевлаштуванню Центр кар’єри використовує широкий асортимент засобів: організація прямих зустрічей з роботодавцями – як на рівні окремої компанії, так і галузевих; організація культурних, світських та спортивних подій, що проводяться за підтримки роботодавців; надання консультацій та порад студентам/випускникам; рекрутингові послуги – підбір кадрів для роботодавців і, навпаки, – підбір вакансій для студентів/випускників. Останнє реалізується через університетський портал JobCheckIn.

Другою темою дня було використання нових технологій при навчанні та в науці. Доповідач доктор Міхал Черни, фахівець Кабінету інформаційних студій та бібліотекарства Філософського факультету (KISK), продемонстрував учасникам засоби загальноуніверситетської інформаційної системи, які забезпечують розміщення у мережі каталогу курсів, створення та супроводження сайтів дисциплін, облік успішності та комунікацію «студент-викладач». Цікавим прикладом використання політики відкритості, як засобу запобігання академічної недоброчесності та підвищення якості студентських робіт, став вдалий експеримент з публікації текстів студентів у відкритому доступі у форматі блог-платформи. Згодом цей формат трансформувався у якісний проект, де статті студентів обговорюються та рецензуються широкою спільнотою – за участю як самих студентів та викладачів, так і сторонніх фахівців.

На наступний день доктор Дослідницького інституту шкільної освіти Петр Кнехт висвітлив питання творчої та наукової діяльності, як найбільш вагомого показника якості, стратегії публікацій, навів приклади порушення етики публікацій та їхні наслідки. У доповіді було розглянуто низку цікавих прикладів з практики побудови системи запобігання проявам академічної недоброчесності серед науково-педагогічних працівників та деякі проблеми, пов’язані із рейтинговими показниками діяльності. Однією з таких став приклад із постійним підвищенням значущості англомовних публікацій у виданнях, що індексуються в наукометричних базах даних Scopus і Web of Science.

Доктор Сімона Коричанкова, заступниця декана Педагогічного факультету презентувала організаційну структуру та проектну діяльність факультету. Учасників вразила кількість проектів, в яких бере участь лише один з факультетів – 26 дослідницьких (в тому числі одна – за програмою Horizont 2020), та 41 освітній (в тому числі – 11 за програмами Erasmus+). Як наслідок, майже третину річних надходжень коштів на факультеті забезпечує саме проектна діяльність. Завершив робочу програму дня доктор Їржі Нємец, декан Педагогічного факультету, який презентував на прикладі п’ятирічної стратегії Університету особливості стратегічного управління та планування.

Українська делегація відвідала також Центральноєвропейський інститут технологій (CEITEC – Central European Institute of Technology) – сучасний науково-дослідний центр, створений у 2011 році консорціумом університетів та науково-дослідних інститутів на чолі з Університетом Масарика. CEITEC проводить дослідження в області наук про життя (структурна біологія, генетика та протеоміка рослин, молекулярна медицина, дослідження мозку та мислення) і матеріалознавства (нові матеріали, нано- та мікротехнології). Під час зустрічі у CEITEC завітав Посол України в Чеській Республіці Євген Перебийніс, який зустрівся з делегацією.

В останній день тижневої програми, 2 березня ведучі – головний економіст Александра Песхлова та секретар-адміністратор Даніела Нємцова ґрунтовно розглянули елементи структури Університету, його бюджету, фінансування, взаємозв’язок між якістю та фінансами, фінансова стратегія кафедр, планування роботи кафедр, робота проектного відділення. Доктор Ленка Ґулова, керівник кафедри соціальної педагогіки та проектного відділення Педагогічного факультету, розповіла про творчі індикатори, формування вибіркової частини навчального плану студента. Тематика останнього дня на контрасті з вітчизняною практикою у питаннях організації освітнього процесу визвала жваву дискусію учасників та безліч запитань до ведучих семінару.

За результатами проходження програми стажування учасники отримали сертифікати та поділились враженнями. Програма була дуже насиченою, продуктивною і цікавою та викликала живий інтерес у всіх учасників. Жодна тема не залишалась без активного обговорення, зіставлення отриманого досвіду із вітчизняними реаліями, маси запитань до доповідачів. В свою чергу, організатори та ведучі семінарів були навзаєм задоволені позитивним відкликом та реакцією аудиторії.

 Протягом тижня у Чехії, звичайно, неможливо було оминути увагою саме місто Брно з його старовинною архітектурою, хоч погода не надто сприяла екскурсіям. Час минув дуже швидко, адже перебування у Брно було дуже продуктивним, насиченим новими враженнями, ідеями та знайомствами.

Леонід Бачурін,
перший проректор

Повернутися